2012. január 24., kedd

Egy kis kitérő...

Napokban kotorásztam a régi képeim között és találtam néhány érdekességet:
El is felejtettem már szinte, de sok évvel ezelőtt, még egyetemista koromban építettem ezt a Savonius féle szélkereket. A lapátkerekek rétegelt lemezből készültek, műgyantával összeragasztva, az egész kb. 4,5 méter magas volt és emlékszem rá, hogy ez a szerkezet aztán tényleg mindig forgott, még a legenyhébb szellőben is. Egy kis légpumpát hajtottam vele direktben, semmi áttételezés, semmi sallang nem volt hozzá. A végcél vízszivattyúzás lett volna, de az állvány egyik hegesztése elengedett (sajnos nem vagyok egy hegesztő bajnok :-) ), ezt követően pedig leállítottam a kísérleteket, talán pénz és időhiány miatt, már nem emlékszem. A lapátkereket évekig a kert végében tároltam, esőben, hóban-fagyban, végül szétvágtam őket és baromfi etetőt csináltam belőlük, máig megvannak, nem rohadtak, nem estek szét.
 Ezt elsősorban ötletadónak írom le, ha valaki nem akar annyit szenvedni az építéssel, mint én, akkor némi rétegelt lemez, kis műgyanta - vagy egyéb erős ragasztó- és festék felhasználásával készíthet egy nagyon strapabíró szélkereket, igaz nem a legjobb hatásfokú lesz, alacsony a fordulatszáma, de legalább sokat fog működni és nem kell olyan dolgokkal bajlódni, mint a viharvédelem, vagy a kis indítónyomaték, miegymás.
Aztán találtam még egy képet, igaz, csak rajz:
Soklapátos, vizszintes tengelyű szélkerék...ha jól emlékszem a Savoius-féle próbálkozás után következett ez. Az építéssel addig jutottam, hogy elkészült az orrkúp gyártó szerszám és a lapátgyártó szerszám. Le is gyártottam hat lapátot, emlékeim szerint 60 cm hosszú volt a profilos szakasz, ami üvegszálas műgyanta volt és alumínium csővel csatlakoztak a kerékagyhoz, úgy ahogy a rajzon is látszik. Az átmérő 1,8 méter volt, felszereltem a lapátokat a kerékagyra és a kerékagy furatán átdugtam egy csődarabot, majd kivittem az egészet az udvarra. Ez is a legkisebb szellőre forgott és mikor belendült, komolyan aggódtam, hogyan fogom leállítani, mert ugye két kézben tartottam az egész szerkezetet, de akkor mivel állítsam le...? :-)) Aztán valamiért ez a projekt is leállt, évek teltek el, mire újra belevágtam az építésbe, ezúttal H-rotorral próbálkozom. Ha kész a H rotor, lehet, hogy előveszem ismét a lapátszerszámot ehhez a vizszintes tengelyűhöz és újra belevágok. Majd kialakul.


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése